Gå til indhold

Dine muligheder for at søge erstatning

Hvis der opstår fejl under behandlingen har du mulighed for at søge erstatning.
Klik for at åben cookiepanel

Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies

Alle er omfattet

Alle patienter er omfattet af den of­fentlige erstatningsordning.
Ordningen dækker, hvis sundhedspersonalet ved et uheld kommer til at skade dig i forbindelse med din behandling på et offentligt sygehus, et privathospital, hos egen læge, hos en praktiserende speciallæge eller hos andre privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner. Ordningen dækker også skader forårsaget af medicin.

Hvornår kan man søge erstatning?

Du kan søge erstatning i følgende situationer:

Du er kommet til skade i forbindelse med en behandling - og har fået en skade, som ikke har noget at gøre med din grundlæggende sygdom.
Du har fået fysiske skader på grund af medicin
Du har mistet eller fået ødelagt personlige ejendele eller fået en tandskade, mens du har været indlagt.
Du har fået en tandskade i forbindelse med en undersøgelse og behandling hos en privatpraktiserende tandlæge.

Du kan læse mere om, hvilke situationer, der giver mulighed for at søge erstatning på Region Sjællands hjemmeside
Det er gratis at anmelde en sag.

Dine muligheder for at klage og søge erstatning

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at klage og søge erstatning er to forskellige ting. Du har følgende valgmuligheder:

Du kan vælge kun at klage.
Du kan vælge kun at søge erstatning
Du kan vælge at klage og søge erstatning, som foregår i to forskellige processer.

Du kan også henvende dig til Patientvejledningen og få uvildig vejledning og rådgivning om dine muligheder for at klage og søge erstatning. Vi kan også hjælpe dig med at formulere en klage eller en anmeldelse.