Gå til indhold

Håbet

Hvor der er liv er der håb, lyder et gammelt ordsprog. Ligeså livsbekræftende det kan være at høre, lige så provokerende kan det også lyde. For den håbefulde giver det dyb mening, at det må forholde sig sådan. For den, som føler det hele er håbløst, kan det at skulle bære et håb, næsten synes at være en ekstra byrde – også selv om det kan synes svært at forestille sig, at det skulle være menneskeligt muligt at være helt uden håb.
Klik for at åben cookiepanel

Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies

Hvad håber vi på?

Men hvad er det, vi taler om, når vi taler om håb, og hvad er det vi håber på? For nogen kan håbet gå på det at blive helbredt helt og aldeles, som ved en pludselig forandring eller mirakuløs intervention. For andre kan det være håbet om at få lindring, så den fysiske og psykiske smerte ikke fylder i den tid, man har tilbage. For igen er håb at afklare sig med livet, som det er: At finde ro og fred med den situation, med de relationer og forhold, man er en del af.

Håbet kan også være konkrete mål i hverdagslivet: Man vil gerne nå at nyde sommeren, se blomsterne spire frem af jorden, se barnebarnet blive konfirmeret, holde sin fødselsdag. Endelig kan der være tale om et håb, der rækker ud over døden.

Én forklarer håbet på den måde, at "håb er noget, der rummer flere dimensioner i sig. Håb rummer dels en holdning til sin nuværende og fremtidige situation. Håb er ikke nødvendigvis afhængig af en prognose eller forventet overlevelsestid. Håb rummer en holdning et menneske har til fremtiden, og afspejler et menneskes følelse af at være værdsat og følelsen af mening. Og endelig ses håbet som noget, der rækker ud over denne verden."

 

Det kristne håb

Når man taler om det kristne håb bygger det på troen på opstandelse. Troen på, at døden ikke får det sidste ord, men at Gud holder mennesket fast i sin kærlighed uanset, hvad der sker. Troen på opstandelsen og det evige liv er en fast del af den kristne trosbekendelse og er altså et kernepunkt i kristen tro.

 

Opstandelsen

Den nøjagtige udlægning af opstandelsen er vanskelig at udtrykke, fordi den dybest set er et mysterium. Men i bibelen og hos nogle af vore fineste salmedigtere kan vi finde billeder, som vi kan gøre brug af til støtte og inspiration. Som vi hører Jesus sige det i Johannesevangeliet: "Jeg er opstandelsen og livet; den der tror på mig skal leve, om end han dør." Eller som salmedigteren Jakob Knudsen udtrykker det i sin smukke salme ”Se, nu stiger solen/Lad mig nu kun drage ad natmørkt hav/ lad mig ikkun stævne imod min grav/ Livets Gud mig skærmer/jeg er hans barn/ ud hans hånd mig river af dødens garn”.

 

Litteratur

Religion, eksistens & sygepleje ved Christian Juul Busch, Tim Jensen og Marie Oved, Nyt nordisk forlag, 2003

Kærlighedens pris af Bent Falk, Forlaget Anis, 1998

​Den Danske Salmebog

Bibelen